کد مطلب:95254 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:185

انس و لذت











اللهم انك آنس الانسین لاولیاءك و احضرهم بالكفایة للمتوكلین علیك تشاهدهم فی سرائرهم و تطلع علیهم فی ضمائرهم و تعلم مبلغ بصائرهم فاسرارهم لك مكشوفه و قلوبهم الیك ملهوفه، ان اوحشتهم الغربة آنسهم ذكرك و ان صبت علیهم المصائب لجأوا الی الاستجارة بك.[1].

پروردگارا تو از هر انیسی برای دوستانت انیستری، و از همه آنها برای كسانی كه به تو اعتماد كنند برای كارگزاری آماده تری، آنان را در باطن دلشان مشاهده می كنی و در اعماق ضمیرشان بر حال آنان آگاهی و میزان بصیرت و معرفتشان را می دانی، رازهای آنان نزد تو آشكار است و دلهای آنها در فراق تو بیتاب است. اگر تنهائی سبب وحشت آنان گردد یاد تو مونسشان است و اگر سختیها بر آنان فرو ریزد به تو پناه می برند.

«و ان للذكر لاهلا اخذوه من الدنیا بدلا».[2].

همانا یاد خدا افراد شایسته ای دارد كه آن را به جای همه نعمتهای دنیا انتخاب كرده اند.

[صفحه 113]

در خطبه 150 اشاره ای به مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دارد، و در آخر سخن، گروهی را در آخرالزمان یاد می كند كه شجاعت و حكمت و عبادت تواما در آنها گرد آمده است، می فرماید:

«ثم لیشحذن فیها قوم شحذ القین النصل. تجلی بالتنزیل ابصارهم، و یرمی بالتفسیر فی مسامعهم، و یغبقون كأس الحكم ء بعد الصبوح».[3].

سپس گروهی صیقل داده می شوند و مانند پیكان در دست آهنگر تیز و بران می گردند، بوسیله قرآن پرده از دیده هایشان برداشته می شود و تفسیر و توضیح معانی قرآن در گوشهای آنان القا می گردد، جامهای پیاپی حكمت و معرفت را هر صبح و شام می نوشند، و سر خوش باده معرفت می گردند.

دیده هایشان برداشته می شود و تفسیر و توضیح معانی قرآن در گوشهای آنان القا می گردد، جامهای پیاپی حكمت و معرفت را هر صبح و شام می نوشند، و سر خوش باده معرفت می گردند.

[صفحه 115]


صفحه 113، 115.








    1. خطبه 218.
    2. خطبه 213.
    3. خطبه 220.